V prvním ze série pravidelných sloupků se šéf týmu Alpine Otmar Szafnauer ohlíží za Velkou cenou Bahrajnu a Saúdské Arábie a zamýšlí se nad dopadem seriálu Touha po vítězství na sport.

Na začátku sezóny jsme se při bahrajnském testu soustředili na to, abychom se o modelu A523 dozvěděli co nejvíce nejen pro nadcházející závod v Sachíru, ale i pro další připravované závody.


Z tohoto důvodu jsme neprováděli žádné výkonnostní jízdy s nejměkčími směsmi a nízkým obsahem paliva, takže jsme až do závodního víkendu nevěděli, jak si stojíme v pořadí.


Esteban se kvalifikoval jako devátý, zatímco Pierre měl v kvalifikaci problém a vypadl už v prvním kole. Nebylo to jeho skutečné tempo, ani tempo vozu. Byl tedy trochu odsunutý a neměl obvyklou startovní pozici na startovním roštu.


V závodě odvedl Pierre dobrou práci a z posledního místa se dostal na body. Skončil devátý a na konci závodu zaostal zhruba o sekundu za Valtteri Bottasem. Esteban se však potýkal s řadou chyb, z nichž některé byly na jeho straně a některé na straně týmu. Popravdě řečeno myslím ale, že to šlo jemu i týmu docela dobře! Byly to jen provozní chyby, které se dají snadno napravit a k nimž nemělo nikdy dojít. Ale došlo, což mu pokazilo závod.


Je nám naprosto jasné, co se pokazilo při trestné zastávce v boxech, kdy jsme měli ztrátu 0,4 sekundy. Změnili jsme postup, abychom zajistili, že se to nebude opakovat.


Estebanův trest za nesprávné postavení na startovním roštu byl však frustrující. V minulosti, když se podobné změny pravidel zaváděly, byl určitý časový prostor na to, abychom si na pravidla zvykli a zjistili, zda jsou dost robustní na to, abychom je zavedli.


Stalo se tak již ve dvou závodech po sobě. Fernando byl penalizován už v Džiddě. Ve skutečnosti se to stalo více než dvěma lidem, ale pouze dva z nich byli penalizováni. A světe div se, mluvíme o zvětšení polí roštu, abychom se vyhnuli budoucím přestupkům.


Do Džiddy jsme stejně jako ostatní přivezli zadní křídlo s nízkým aerodynamickým odporem. Při zpětném pohledu si nejsem jistý, zda byla naše úroveň aerodynamického odporu stoprocentně správná. Nebylo to nijak mimo, ale myslím, že jsme mohli jet ještě s menším odporem. V důsledku toho jsme měli o něco nižší výkonnost, než jsme mohli mít.


V prvním úseku, který vyžadoval veškerý přítlak, jsme byli opravdu dobří, ve druhém, který vyžadoval menší přítlak, už to tak dobré nebylo. A tato vyváženost pro nás mohla být o něco lepší. Člověk se z toho poučí a v nadcházejících závodech i příští rok v Džiddě odvedeme lepší práci.


Esteban a Pierre se kvalifikovali na sedmém a desátém místě. Pierre byl s vozem spokojenější v FP3, v kvalifikaci už tolik ne a Esteban na tom byl přesně naopak.


Možná je časové okno pro přesné nastavení malé. Pokud je okno malé, nějakou dobu trvá, než pochopíte, co je to za okno a co musíte udělat, abyste při změně podmínek na trati od FP3 do kvalifikace upravili vůz tak, aby se do okna vešel. Okno se může pohybovat kvůli měnícím se podmínkám, a pokud je na to vůz tak citlivý, chvíli trvá, než to plně pochopíte.


To zvládneme. Čím více toho najedeme, tím lépe vozu porozumíme a zjistíme, kde je jeho bod optima, a můžeme se mu přizpůsobit.


V závodě skončili Esteban a Pierre na osmém a devátém místě. Před námi byly vozy Ferrari a snažil jsem se na ně tlačit a závodit s nimi. Možná se stejně jako my na konci šetřili, a kdybychom tlačili nahoru, tlačili by ještě víc.


V závodě jsme měli pravděpodobně o tři až čtyři desetiny sekundy horší čas na kolo a v kvalifikaci o dvě tři desetiny.


Takže je prostě musíme předčit ve vývoji, abychom získali výkon u našich vozů rychleji, než oni dokáží přidat výkon u těch svých. To bude letos klíčem k úspěchu. Nevzdali jsme se a budeme tvrdě pracovat na dosažení svých cílů.


Pierre se v Alpine docela dobře zabydlel a je spokojený se svým týmem techniků i s tím, jak se k němu tým chová. Líbí se mi, zdá se, že je to velmi rozumný mladý muž, který umí být velmi rychlý.


Jak jsme se mohli v minulosti přesvědčit, není automatické, aby se jezdec přizpůsobil novému týmu. Musíte rozumět svému týmu techniků, změnám, které se na voze provádějí, a jejich vlivu na vyváženost. A to se v jednotlivých týmech liší.


Takže to bude chtít trochu času, možná ještě jeden nebo dva závody, a vytáhne z vozu víc. Mluvil jsem s ním a řekl mi: „Ty dvě tři desetinky v sobě mám.“


Pokud má pravdu a dvě nebo tři desetiny v něm jsou, pak musíme přijít s plánem vývoje, který bude o dvě až tři desetiny rychlejší než u ostatních, a musíme tento rozdíl přidat do našeho vozu rychleji než oni a budeme závodit s těmi, kteří jsou v současné době v závodním tempu těsně před námi.


Zní to jednoduše. Ale jednoduché to není, vyžaduje to spoustu práce a úsilí celého týmu. Přesně na to se soustředíme. Několik novinek se chystá do Baku a další novinky do Miami. Takže se na tyto závody těšíme.


Pokračujeme v náboru podobně smýšlejících, vysoce kvalifikovaných lidí, kteří doplní již tak talentovanou skupinu v Enstone. Stále probíhá rozsáhlá náborová kampaň a hledáme zhruba 50 lidí. Pro mě je důležitá stabilita, a proto říkám, že doplňujeme naše řady o talentované lidi v oblastech, kde podle našeho názoru potřebujeme posílit své schopnosti.


Nakonec se mě hodně lidí ptalo, co si myslím o seriálu Touha po vítězství. Můj převládající názor je, že se podařilo přilákat nové fanoušky k našemu už tak skvělému sportu. Vyprávěl o nás celému světu. Tento sport je takhle skvělý odjakživa. Nechci říct, že to bylo dobře střežené tajemství, ale rozhodně to nebylo tak medializované jako nyní prostřednictvím seriálu Touha po vítězství. Takže si myslím, že je to dobře.


Mimochodem, můj pes Bear je teď díky Touze po vítězství slavný. Myslím, že tu slávu snáší o něco lépe než já…


KONEC